English | Italiano

Il contenuto di questa pagina richiede una nuova versione di Adobe Flash Player.

Scarica Adobe Flash Player

Il Combattimento di Tancredi e Clorinda (nota dell'autore)

Il Combattimento di Tancredi e Clorinda può essere considerato uno dei lavori più sperimentali di Claudio Monteverdi, non solo per le sue ben note scoperte ritmiche e strumentali (le note veloci e ripetute che si svilupperanno in seguito nel tremolo, il pizzicato, l’affermazione di un insieme strumentale unificato che diventerà poi «l’orchestra d’archi») ma anche per la concezione della musica e della rappresentazione drammatica come una sequenza rapida, discontinua e assai contrastata di situazioni e atteggiamenti. Il Combattimento di Tancredi e Clorinda si sottrae ad ogni tradizionale classificazione: è un’opera, ma anche un madrigale rappresentativo, un balletto ma anche una cantata, un documentario, un cinegiornale, ma anche un happening per l’aristocrazia veneziana del XVII secolo. Con una rigorosa economia di mezzi esso propone un tipo di drammaturgia che troverà la sua vera raison d’être solo tre secoli più tardi in alcuni aspetti del teatro epico di Brecht (il narratore di Monteverdi in realtà aiuta il pubblico ad analizzare i fatti nel momento in cui avvengono); nel teatro da camera di Stravinsky (soprattutto l’Histoire du soldat); nelle ricerche sulla rappresentazione scenica e nell’evoluzione degli anni ‘20 ai festival di Baden Baden e Donaueschingen e nei più recenti sviluppi del teatro musicale come entità distinta dall’opera.
Scrive Nino Pirrotta: «Il Combattimento di Tancredi e Clorinda appartiene all’alone dei generi drammatici che circonda la nascita dell’opera. Sebbene il suo progetto riferisca come il duello sia stato mimato nella rappresentazione originale di Palazzo Mocenigo a Venezia (circa 1626), la sua inclusione nei Madrigali amorosi e guerrieri di Monteverdi - il suo Ottavo Libro di Madrigali (1638) - indica la legittimità di una rappresentazione in cui, per usare le parole di un contemporaneo, l’azione è “vista dalla mente, a cui giunge attraverso le orecchie e non attraverso gli occhi”. Monteverdi, o il suo poeta, non sovvertì il testo del Tasso, ma ne mantenne la forma narrativa, astenendosi da una piena drammatizzazione. In questo modo vengono rispettati i commenti del poeta per quanto riguarda la lontananza spaziale e l’oscurità della notte che toglie ogni splendore di gloria ai due guerrieri, riducendo il loro duello a una progressione cieca di furore e rappresaglia collerica. Quest’ultimo aspetto offre al musicista un’ampia opportunità di dimostrare il suo stile concitato, il nome che dette all’estremo sviluppo dello stile recitativo richiesto dall’espressione delle passioni più violente, su cui scende la fine con l’autoinflitta disfatta del vincitore e, in un certo senso, l’apoteosi del perdente».
In questa mia edizione del Combattimento ho cercato di mantenermi il più vicino possibile alle convenzioni originali della rappresentazione e dell’orchestrazione: tenore (narratore), soprano (Clorinda), baritono (Tancredi), tre viole, violoncello e basso continuo.

This is not going to be an evening of opera. Neither is it a chance association of old and new, to be savored as contrasting culinary experiences. The double bill? Represents for us an indissoluble unit, designed to present to American audience an alternative approach to music-drama in the theater. This aproach has a tradition, even if it is exemplified in only a few works - amog them Il Combattimento di Tancredi e Clorinda. This can be certainly considered one of the most experimental works by Claudio Monteverdi, not only because of the well-known rhythmical and instrumental discoveries (the fast, reiterated notes which will later develop into the standard string tremolo, the pizzicato and the establishment of a unified instrumental ensemble which will later become the “string orchestra”) but alse because of the idea of music and dramatic representation as a rapid, discontinuous and highly contrasted sequence of situations and attitudes. Il Combattimento di Tancredi e Clorinda defies usual classification: it is an opera but also a madrigale rappresentativo, a ballet but also a cantata, a documentary, a piece of news reel but also a happening for the XVII Century aristocracy in Venice. With a rigorous economy of means it proposes a type of dramaturgy that will not find its true raison d’aêtre until three centuries later in certain aspects of Brecht’s epic theater (truly, Monteverdi’s narrator is helping the public to scrutinize and interpret facts as they happen), in Stravinsky’s chamber theater (mainly Historie du Soldat), in the representational research and developmnts of the Twenties at the Donaueschingen and Baden Baden Festivals (Milhaud, Hindemith, eill etc.) and in the most recent developments of musical theater, as distinct from opera, in the works of Pousseur, Kagel, Bussotti and Berio himself.
These, briefly, are the considerations that have guided the present production of Monteverdi’s work. A special relevance is given to projections of visual material produced at the Carpenter Center for Visual Arts of Harvard University. There projectaions, which will be used alternately to support and to undercut narration, are based mainly on a large number of fornal, textural and chromatic analysis of a VII Century BC mosaic (La battaglia di Isso, Naples) done by group of students of the Carpenter Center. Through this analysis the theme of war is constantly developed and transposed.
Prof. Nino Pirrotta writes: “Il Combattimento di Tancredi e Clorinda belongs to the halo of drammatic genres surrounding the rise of opera. Although its score records that the “duel had ben mimed ant the original performance in the Mocenigo palace in Venice (ca 1626) its inclusion among Monteverdi’s Madrigali amorosi e guerrieri, his 8th book of Madrigals (1638), indicates the legitimacy of a performance in which, to use the words of a contemporary, the action is “seen by the mind, to which it arrives through the ear, not through the eye “seen by the mind, to which were not above modifyng Tasso’s text, yet maintained its narrative form, refraining from a full dramatization. Thus the poets comments are preserved on the remoteness of place and obscurity of night that take away any luster of glory from the two warriors, reducing their duel to a blind progression of fury and angered reprisal. The latter aspect gives ample opportunity to the musician to display his stile concitato, the name he gave to the extreme development of the recitativo style required by the expression of the most violent passions, on which the end descends with the self-inflicted defeat of the victor, and, in a certain sense, the apotheosis of the looser.”
This work was edited by L. Berio and kept as close as possible to the original conventions of performance and scoring: three violas, cello and basso continuo, Tenor (Narrator), Soprano (Clorinda), Baritone (Tancredi). It will be sung in the original Italian; therefore, a short spoken prologue in English, written by I. Strasfogel, will introduce the work reminding the audience il Il Combattimento di Tancredi e Clorinda is a war story, placed in a time not unlike our own – the Crusades – when the East was ravaged by the West in the name of a cause more noble than war.